Lesotho - Reisverslag uit Semonkong, Zuid-Afrika van Bert & Rianne - WaarBenJij.nu Lesotho - Reisverslag uit Semonkong, Zuid-Afrika van Bert & Rianne - WaarBenJij.nu

Lesotho

Blijf op de hoogte en volg Bert & Rianne

10 November 2016 | Zuid-Afrika, Semonkong

Donderdag 10 november.
S'ochtends schijnt weer heerlijk het zonnetje.

Na een lekker ontbijtje buiten zijn we met zijn allen onder begeleiding van plus minus 5 plaatselijke gidsen gaan wandelen naar de Maletsunyana Falls. Een grote trekpleister van Semonkong.
De gidsen komen uit het plaatselijke dorp en zijn allemaal rond de 20 jaar. De een spreekt beter Engels als de ander maar ze zijn allen even enthousiast. Om de week gaan er andere gidsen mee om zo meerdere mensen, uit het dorp, de gelegenheid te geven geld te verdienen. Deelname aan deze excursie kost zo'n 35 rand per persoon; omgerekend ongeveer 2 euro per persoon. We waren met 20 deelnemers en de wandeling duurde zo'n 3 uur.
Het was een wandeling in een hele mooie omgeving maar ook met veel armoede. Het land wordt nog bewerkt met mankracht of met een ploeg getrokken door ossen. We zien mensen langskomen op paarden of ezel. Iedereen met muts op en dekens om, van sommigen mogen we een foto maken. De gids vertelt dat er in het dorp geen parkeerplaatsen zijn voor auto's maar wel voor paard en of ezel. De meeste mensEn hebben ook een paard of ezel. Een ezel is goedkoper.
Bijna iedereen die we tegenkomen begroeten ons vriendelijk, zeker de kinderen. Het leven van een herder is hier een zwaar leven, zij blijven vaak een paar dagen boven in de bergen met hun kudde en s'nachts koelt het hier behoorlijk af.
De waterval en de omgeving zijn prachtig, op dit moment niet zo groot omdat er toch te weinig regen is geweest,maar nog steeds indrukwekkend.
Weer terug bij ons huisje regende het. Na de lunch gingen we een donkey-bar tocht maken. Met veel gestuntel en gelach zat iedereen uiteindelijk op zijn donkey. Mensen met lange benen konden bijna op de grond staan ;-)
Maar hup daar gingen we, tegen de berg omhoog. Ik had de langzaamste donkey gekregen en reed dus helemaal achteraan. Nu worden wij door de plaatselijke bevolking gefotografeerd . Helaas begon het heftig te onweren en werd na het 1e barbezoek besloten de tocht te staken. Niet heel vervelend.
Bert en ik hebben toen maar lekker de haard weer aangemaakt en wat gelezen.