Lesotho - Reisverslag uit Semonkong, Zuid-Afrika van Bert & Rianne - WaarBenJij.nu Lesotho - Reisverslag uit Semonkong, Zuid-Afrika van Bert & Rianne - WaarBenJij.nu

Lesotho

Blijf op de hoogte en volg Bert & Rianne

11 November 2016 | Zuid-Afrika, Semonkong

Vrijdag 11 november.
Vandaag gaan we een plaatselijk schooltje bezoeken. De school is ooit gesticht door missionarissen, maar de school is, wegens geldgebrek, slecht onderhouden. We worden verwelkomt door de directrice die ons de lokalen laat zien. Ze vertelt dat zij allerlei activiteiten organiseren om geld in te zamelen. Zo worden er een paar ceremoniële dansjes voor ons uitgevoerd. Dat was erg leuk om te zien. De klaslokaaltjes waren inderdaad zeer armoedig, waarschijnlijk zaten er wel zo'n 50-kinderen in 1 klasje!!! Oude tafeltjes, vieze muren en plafonds die stuk zijn.
Niet iets waar je vrolijk van wordt.
De plaats waar we logeren zet zich ook in voor deze school en vraagt dan ook een vrijwillige bijdrage. Je had ook warme kleding mee kunnen nemen zoals mutsen ed, maar dat hadden Bert en ik niet bij de reisbeschrijving gezien.

S'middags hebben we een presentatie van Elisabeth gehad over de dekens, de gebruiken en de diverse patronen van de diverse dekens. Dekens worden gebruikt/gekocht voor verschillende stadia in het leven, geboorte, trouwen, sterven. Je hebt altijd een deken nodig en ook hoe je de deken draagt kan een betekenis hebben. Zo moeten de strepen altijd verticaal lopen, is dat niet het geval dan zijn de mensen of nog slaperig of ziek dat ze zo snel naar de wc moeten dat ze geen tijd hebben om het deken goed om te doen.